Menghargai~

Salam guys..


Wani tersentuh hati pagi ni bila teringatkan dengan 1 alkesah yg telah terjadi..Suddenly terpike..nape org susah untuk menghargai antara 1 sama lain? Mungkin ada silap kita di mana2..tapi bkn smua org dapat ekspresikan ape yg dia x suka pd kita dgn mudah..btul x? actually..kita perlu open minded utk trima kritikan orang..mmg pahit..tapi itu adalah baik untuk pembangunan diri. Until now, x tau la kan..ape yg telah si polan bin si polan ini bersikap begini..tetapi mgkin ada sesuatu pada wani yg tidak disukai tetapi susah untuk diberitahu agaknya..erm..~ mgkin..just mungkin..


So..wani concludekan ada 3 jenis kawan:


1- Kawan yang hanya mendapatk an manfaat dari kita.
Kawan jenis ni, akan meninggal kan kita bila dia merasa kita ni dah tak berguna padanya. Kawan jenis ni ramai. Kawan jenis ni selalu memaksa kita menghulur kan bantuan, jika kita setuju menolongn ya, dia akan redha dengan kita dan jika kita menolak untuk menolong, dia akan membenci kita.

2- Kawan berserono k.
Kawan jenis ni berkawan dengan kita hanya kerana dia seronok bersemban g, berteman dan lain-lain dengan kita sedangkan dia tidak pun memberi manfaat kepada kita. Kita dan dia tidak saling memberi manfaat untuk satu sama lain. Berkawan dengannya hanyalah membuang masa. Hati-hati dengan kawan jenis ini, kerana ia hanya membazir waktu kita.

3- Kawan yang memberi manfaat kepada kita dan menjauhka n darurat daripada kita.
kawan jenis ini, adalah kawan yang membawa kepada kebaikan dan menjauhka n kita dari perkara buruk. Dia membuka untuk kita, pintu-pintu kebaikan dan membimbin g kita kepada kebaikan. Peliharal ah sungguh-sungguh hubungan dengan kawan jenis ini.


So far..wani x kesah bergaul ngn smua jenis kawan ni..Sbb wani mmg suka berkawan..dan selalu berharap untuk menjadi kawan no-3. Itu lah sebaik2 kawan dan manusia yang perlu jadi kan..Jika ada yg terasa wani bkn kawan no-3 tu..maaf la..kita x sedar akan kesilapan kita kn..Tapi, pada kawan-kawan no-1 dan no-2 tu..berubah la untuk jadi no-3..Itulah yg sebaiknya..
Pada kawan no-1 tu..wani pesankn untuk diri sndiri dan kawan2 sekalian..jgn la bersikap begini..kasihani lah org yg diambil kesempatan itu.at least hargai lah diri dia seperti yg sepatutnya..moga2 smua berubah..Amin~.. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jenis-Jenis Fabrik untuk Persandingan @ Pernikahan Versi 2

Jenis-Jenis Fabrik untuk Persandingan @ Pernikahan

Rasa Kecewa Tu Di Sini...