Mengukur Wedding Dress

Assalamualaikum..

Hari ni..wani saje-saje google mencari contoh-contoh gaun wedding yang possible utk DIY. So...wani terjumpa website ni..

http://www.tidebuy.com/Wholesale-Wedding-Dresses-75/2/

Tapi website luar negara la. Ape yang menarik perhatian dalam website ni adalah tentang cara mengukur badan B2B untuk hasilkan gaun tersebut. Selalunya..kita di Malaysia diajar cara mengukur badan yang agak berbeza daripada yang ada di website ini. Contoh mengambil ukuran adalah seperti ini :

Selalunya..klau kita nk buat baju ape skalo pun..ni lah ukuran yang biasa di ambil utk membentuk baju..Tapi xtau la klau nk tempah dress kt butik mcm2 ukuran die ambik..shaye xpnah tempah..xtau la..tp yg normal ukuran adalah seperti kat atas ni la..mak shaye pun ajar cmni jgk..dulu blaja kt kelas pun mcm ni..so..shaye assume sama je la... :D 

Tapi..jom kita tgk perbezaan dengan cara mengambil ukuran kat website Tidebuy.com ni..sangat tidak sama..tapi ada diterangkan apa fungsi ukuran tersebut diambil dan cara nya. 


Walaupun cara ukurannya berbeza..tapi ada fungsi bagi ukuran tersebut..esspecially bila nk mencari ketepatan ukuran badan pada sehelai kain..Phewww~ fenat okeh..

Kesimpulan dari entry ni..whatever ukuran yg rase logik diperlukan..ambik je..x guna pun xpe..mungkin kita rase perlu..tapi sbnrnye x perlu..tapi utk ukur lepas baju tu dah siap perlu..sbb customer tu xde kt dpn kite kot! :D
Smoga entri ini bermanfaat..



Comments

  1. Wani, lebih kurang sama je kak lyd tgk cara ukuran tu. Kecuali part Inside sleeve je takde. Pastu leher plak takde dlm Tidebuy sbb dress dia berkemban.

    ReplyDelete
  2. lain sket kak lyd..sbb kalo yg mcm wani blaja kn..die ukur keliling ketiak tu ke atas bahu..tapi yg Tidebuy tu..diorg ukur kt lengan je..

    mmg 1 je bezanye..kt inside sleve tu btul la..hehe..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Jenis-Jenis Fabrik untuk Persandingan @ Pernikahan Versi 2

Jenis-Jenis Fabrik untuk Persandingan @ Pernikahan

Rasa Kecewa Tu Di Sini...